Obecnie po wybudowaniu wersji 1.0 w sezonie 2011 powstała wersja 2.0 oparta na ramie Grata 2 , szczegółowy opis już jest :)
UAZ RUMBURAK wersja 0.0 rocznik 2010
Jeżeli można tak to określić, to bazą naszego pojazdu stanowić fragmenty LR. Zakupione zostały od kolegi, który wykonał spektakularne salto przez przód, nad rowem melioracyjnym. Uzupełnione konstrukcji (klatka wg. załącznika J, a nawet bardziej) z rur bezszwowych. Powyższa konstrukcja została wypełniona lekkimi lecz bezpiecznymi materiałami.
Warkot i latający gnój zapewniają...
zestaw napędowy, stanowiący kopę rozwiązań Grata tj. silnik BMW 4,4, skrzynia manual 6, reduktor Robur (1:1,8). Napędzają one mosty Volvo o najwolniejszych przełożeniach tj. 1:7,55 wyposażone w dwie blokady dyfra i hamulce tarczowe własnej konstrukcji. Obuty jest w opony Super Swamper Bogger (16/35/15) wspomagane staunem. Koła te zostanż uzupełnione o drugi zestaw do szybszych rajdów.
Kiedy wypadają plomby i wybuchają amory...
to wiemy, że zawdzięczamy to zawieszeniu opartemu na sprężynach przednich Toyoty HDJ i amorach TRAIL MASTER oraz amorowi skrótu Tough Dog, jedna z pierwszych zmian zaplanowanych na zimą 2010/2011.
W trudnych chwilach wspomagają nas:
Odchudzony bigstar (1:1,22) z 12 mm stalówką;
Superwinch EP9 z liną syntetyczną.
Mechanik jest jednobębnowy, z możliwością ciągnięcia do tyłu poprzez zblocze i bramkę. Elektryk jak się okazało może nas ciągnąć również do przodu ;-).
Media do motoru serwują:
Paliwo ? dwie pompy elektryczne, pracujące naprzemiennie ze zbiornikiem 120 litrów pojemności.
Woda ? robiona na zamówienie chłodnica z elektrycznymi wentylatorami i wymuszonym obiegiem (wykonana w profesjonalnej firmie 4xDrive), umieszczona na pace.
Prąd ? akumulator Optima wspomagany 190 A alternatorem.
Powietrze ? dolot wyniesiony za tylną grodą zakończony filtrem stołkowym.
Gra i trąbi...
Całość wspomagana jest niezliczoną ilość kabelków , lampeczek, zegarków i przycisków wykonanych w sposób zabezpieczający przed działaniem wody i umożliwiający łatwe serwisowanie w przypadku uszkodzenia któregoś z układów.
Ciśnienie nam regulują...
zawory i siłowniki naszego sponsora technicznego MICRO POLSKA pracujące w układach podciśnieniowym jak i sprężonego powietrza (blokady, sprzęgło bigstara i tym podobne fetysze).
Kiedy jest już bardzo źle (czyli BHP)
W przypadkach za którymi nie tęsknimy, użyć można:
głównego wyłącznika prądu;
wraz z czteropunktowymi pasami;
dwóch gaśnic, apteczki i noża do cięcia pasow (kolejność dowolna).
Po sezonie 2010 może dojść jeszcze maska z rurką.
Rumburak został zbudowany siłami własnymi załogi i stanowi pierwszą wykonaną przez nas glebogryzarkę o takim stopniu skomplikowania. Konstrukcję stalową, część elementów mechanicznych oraz ogarnięcie szeroko rozumianej mechaniki zmoty wykonał były pilot, Sylwek znany jako Treser. Ogólna koncepcja, obliczenia, część elementów mechanicznych i konstrukcyjnych oraz kompletna elektryka i pochodne wykonał obecny kierowca, Jarek zwany Dziewiątka. Na wiele durnych pytań cierpliwie odpowiadał nam Dominik z firmy 4xDrive za co jeszcze raz dziękujemy ;-).
Życie niestety brutalnie zweryfikowało niektóre nasze założenia, wynikiem czego był szereg zmian podczas sezonu 2010 i planowana przebudowa do wersji 1.0 podczas zimy ;-), również pod kątem interesujących nas imprez w sezonie 2011.
UAZ RUMBURAK wersja 1.0 rocznik 2011
Na podstawie doświadczeń z pierwszego sezonu , pewnych problemów i niespodzianek technicznych oraz nie zawsze bezpiecznych epizodów postanowiliśmy przebudować naszego uaza ;) . Założenia były następujące , zejście z wagi minimum 150kg , przebudowa zawieszenia na takie , które umożliwi szybką jazdę po bezdrożach (14" amory KING), obniżenie środka ciężkości (obniżyliśmy układ napędowy i windy) ,wydłużenie rozstawu osi , przeniesienie elektryki pod sufit (sezon 2010 być dosyć głęboki:) ) , przejęcie w zupełności na liny syntetyczne , przebudowa wydechu i układu paliwowego (nowy zbiornik i układ zasilania) , zmiana układu hamulcowego na wydajniejszy (większe tarcze i zaciski) itp. duperele. Zajęło nam to sporo czasu , gdyż wymagało reorganizacji organizacji ;) , pożegnania z dotychczasowym szamanem mechaniki i stworzenia własnego serwisu samochodowego. Zbyt dużo czasu i pieniędzy zostało zmarnowane na gry i zabawy domorosłych mechaników , trzeba było to sprofesjonalizował. Pod koniec roku 2011 wykonaliśmy dwa starty Rumburakiem II rundą Pucharu OFF-Road , gdzie byliśmy bardzo zadowoleni i Transgothicą po której niestety już tacy szczęśliwi nie byliśmy. Okazało się , że o ile przeprawowo jest bardzo fajnie to przy szybkiej jeździe kąty jakie powstały po zmianie zawieszenia są nie do przyjęcia i rozbiły nam łożysko ataku.Kwestia , której nie było widać przy spokojnej/przeprawowej jeździe , dala o sobie znać przy typowej ścigance. Tu właśnie urodziła się decyzja o odejściu od dotychczasowej ramy i zbudowaniu nowej , czyli de fakto Rumburaka 2.0 , pomimo tego , że wszystkie inne rozwiązania działały bardzo dobrze. Jednak nie chcieliśmy sobie ponownie podcierać dupy szkłem i doprowadziły temat do pozytywnego końca a szybka jazda bardzo nam się spodobała w przeciwieństwie do naprawy dyfrów pomiędzy oesami maratonów.
RUMBURAK wersja 2.0 rocznik 2012 - niestety już nie UAZ a SAM
Wraz z nastaniem roku 2012 rozpoczęliśmy prace nad nowym Rumburakiem. Po oczyszczeniu klatki , zaczęliśmy analizować możliwość jej wykorzystania dla nowej konstrukcji. Jednak ilość przeróbek jakie trzeba było wykonać i ilość tych które już na naszej klatce były wykonane (czego efektem była niezmierzona ilość spawów) spowodowały odstawienie tej konstrukcji i rozpoczęcie prac nad nową.
Załoga
Jarek Andrzejewski ? Dziewiątka.
Kierowca RUMBURAKA i KORBY , współtwórca Rumburaka.
Przygodą z terenem rozpoczął w 2005 roku, ujeżdżając samochód marki Uaz 469 B do roku 2010, naprzemiennie z terenowym pick-upem Nissana. W tym okresie uczestniczył w kilkunastu imprezach, głównie o charakterze turystyczno-zlotowym oraz czterech edycjach Zmoty, która to zaszczepiła pragnienie zmian. Ponadto miłośnik wypraw terenowych przebiegających trudniejszymi trasami, w kameralnym gronie
Poza rajdami terenowymi, kierowca przejawia wieloletnie zainteresowania dotyczące kontaktowych form uprawiania sportu oraz metod szybkiego przesyłu metalu na znaczne odległości.
Prywatnie ? przedsiębiorca. W życiu codziennym najczęściej porusza się ulubionymi Nissanami.
Maciej Radomski - Kopara
Pilot RUMBURAKA i KORBY
Wieloletni pilot i kierowca rajdowy.Startował w rajdach terenowych kiedy na Ziemi żyły jeszcze dinozaury ;) Doświadczony nawigator i mechanik rajdowy , poza wiedzą wnoszący do zespołu upór i siłę fizyczną ;) jak to na Koparę przystało. Stawał na podium wielu najbardziej prestiżowych rajdów terenowych. Fanatyczny offroader , jeżeli wyjątkowo nie startuje lub organizuje to prawdopodobnie spotkacie go w parku maszyn lub na trasie. Zna wszystkich i wszyscy go znają.
Prywatnie ? przedsiębiorca. W życiu codziennym użytkuje Nissana Patrola o jedynem słusznym benzynowym V8..